Infra

In de meer dan 25 jaar dat Infrabel klant bij ons is, realiseerden we samen al heel wat projecten. Maar toen ze kwamen aankloppen met de vraag om een schakelbord te bouwen op een aanhangwagen, krabden we even achter onze oren. “Zoiets hadden we echt nog nooit gemaakt”, vertelt project manager Patrick Schurmans.

“Als een bedrijf aan zijn infrastructuur wil werken, leggen ze de productie stil. Dan plannen ze een shut down in van enkele dagen of weken”, begint Patrick. “Maar Infrabel kan het uiteraard niet maken om het treinverkeer van een bepaalde lijn stil te leggen. Treinen moeten altijd blijven rijden. Daarom moet Infrabel bij een belangrijke ombouw of upgrade een back-up voorzien.”

“Dat was deel één van onze opdracht: maak een back-up voor onze 1kV-installaties. Infrabel heeft enorm veel lange lijnen en werken standaard met 1kV. Ze komen in hun kasten toe met 1000V. Dat is de basis van hun installatie. Die moet vervolgens getransformeerd worden naar 400V.”

“Ze zijn daarmee uniek in België, volgens mij. Dat ziet u nergens. Wat betekent dat dit zeker geen standaardwerk is. Het is specifiek, vooral naar de materialen toe. Maar omdat we al zolang met hen samenwerken, zijn we dat gewoon. We zijn daar al jaar en dag mee vertrouwd. We waren er dan ook al snel uit over hoe we de borden gingen aanpakken.”

“Deel twee van de opdracht was een veel grotere uitdaging. Infrabel wou namelijk een mobiele installatie. Zodat die overal inzetbaar was”, vertelt Patrick. “Dan beginnen we al snel richting een container te denken – ook niet simpel, maar daar hadden we al ervaring mee. Dan laadt u die container op een truck en zet u de installatie af waar u ze moet hebben. Een typische oplossing als er bijvoorbeeld geen lokaal is om het bord in te plaatsen.”

“Maar door de beperkte afmetingen van het bord, gingen de gesprekken al snel richting een aanhangwagen. Die is veel mobieler dan een container. Een ongelooflijk voordeel in dit geval. Alleen…zoiets hadden we nog nooit eerder gemaakt. En ook Infrabel had hier geen ervaring mee.”

“Als P&V ligt de bal dan in ons kamp. Aan ons om voor onze klant een goede oplossing uit te werken. Maar hoe? Want dit is meer dan een simpele aanhangwagen, hé. Zo ééntje waar u zand en stenen inkapt. En omdat we die knowhow zelf niet hadden, zochten we naar een partner die die wel had. Een bedrijf dat net zoals wij specialist is in hun specifieke niche.”

“Zo kwamen we terecht bij een gespecialiseerde aanhangwagenbouwer. Hun paradepaardjes: wagens voor mobiele schermen. Denk bijvoorbeeld aan van die mega-installaties die u ziet op festivals. Om u een idee te geven: hun grootste trailer is 34 meter lang en vervoert een scherm van 110 vierkante meter.”

“In samenwerking met hen zijn we dan tot een mooie totaaloplossing gekomen. Zij namen het mobiele gedeelte voor hun rekening, wij het bord en de integratie daarvan op de trailer. En het eindresultaat rijdt nu ergens langs de spoorwegen…