Sturing terreinverlichting luchthaven

Vanop afstand monitoren, dimmen en bijregelen
Infra

Met uw koffer richting de incheckbalie. De security doorworstelen en dan met uw ticket in de hand richting gate. Als u binnenkort opstijgt in Brussels Airport, kijk dan eens even naar buiten. Want het zijn onze elektrische borden die onder meer instaan voor de sturing van de terreinverlichting op het tarmac. En wat meer is: alles is vanop afstand meet- en regelbaar. Project manager Gunther Bleux geeft tekst en uitleg.

Brussels Airport, dat zijn heel wat lopende meters transportband, shops, balies, bars en restaurantjes. En aan de buitenzijde de vliegtuigen die wachten op hun passagiers. Ook buiten: een verzameling van zowat alle mogelijke lichttypes. Wij waren in opdracht van Claesen Outdoor Lighting aan zet voor de sturing van terreinverlichting op het tarmac, aan de staanplaatsen van de vliegtuigen. Zij zijn ook het bedrijf achter de spectaculaire verlichting van de Ghelamco Arena in Gent, en de terreinverlichting van zowat elke Belgische eerste- en tweedeklasser.

“Op Brussels Airport vervingen zij de klassieke mastverlichting door leds. Die gaan langer mee en verbruiken minder. Tegelijk wou Brussels Airport ook meer sturingsmogelijkheden. Hun oude terreinverlichting kon bij wijze van spreken aan en uit, maar niet meer dan dat. Nu wilden ze vanop afstand kunnen monitoren, dimmen en bijregelen. Dat vraagt om heel andere sturing van de terreinverlichting. En dus andere elektrische borden.”

“Maar wat wel hetzelfde bleef, was de beschikbare ruimte. De kasten die we zouden bouwen, moesten op dezelfde sokkel komen als waar de oude stonden. Dus geen mogelijkheid tot compromissen. En in de hoogte uitbreiden, is in een luchthaven geen goed idee (lacht).”

Brussels Airport kan de verlichting vanop afstand monitoren, dimmen en bijregelen.
Project manager Gunther Bleux

“Dus zochten we naar creatieve manieren om al die extra technologie te integreren op onze borden. Vooral de sturing van de terreinverlichting nam veel plaats in beslag. De oplossing was om ook de zijkanten in de kast te benutten. In principe wordt dat niet gedaan, maar hier konden we niet anders. Niet echt simpel, want je moet natuurlijk ook rekening blijven houden met de inbouwvoorwaarden van al die componenten. Je moet bijvoorbeeld voorzien in voldoende tussenruimtes om een correcte verluchting te garanderen. Want deze kasten staan de hele dag buiten op het tarmac – en soms hele uren in de volle zon. Daarom kozen we voor de kastbehuizing ook een kleur die goed reflecteert. Om maar aan te tonen dat zelfs het kleinste detail goed moet zitten.”

Stuur- en vermogensborden

“In totaal maakten we vijf borden in evenveel kasten op maat van één meter bij twee. Plug-and-play, zodat alles eenvoudig aansluitbaar was voor Claesen, en ze geen tijd verloren bij de omschakeling. De borden zelf zijn een combinatie van stuur- en vermogensborden. Met een pak intelligentie aan boord. Het personeel van Brussels Airport kan vanop afstand de status opvragen van de verlichting en bijregelen. Ze kunnen ook het verbruik bijhouden. Of de intensiteit van de leds afstemmen op de lichtsterkte buiten. Zodat op elk moment van de nacht de perfecte verlichting is gegarandeerd.”