Stuurborden voor de grootste kraan ter wereld

De reus van Sarens in beweging
Machinebouw

Wat is 250 meter hoog en kan 5.000 ton hijsen? Het antwoord staat hieronder te blinken: de SGC-250, de grootste kraan ter wereld. Zowel in afmetingen als capaciteit. En wat zet deze reus in beweging? Onze stuurborden…

“We waren erbij op de officiële voorstelling van de kraan. Voor ons de eerste keer dat we het totaalplaatje zagen. Indrukwekkend.” Aan het woord zijn project manager Alejandro Jimenez en account manager Nick Carmans. “Stel u het Atomium voor en doe dat maal twee. Dan krijgt u een idee van hoe hoog de kraan is op volle lengte.” De SGC-250 is trouwens ook in staat om twee Atomiums te hijsen, in totaal 4.800 ton. Dat is 200 ton minder dan zijn maximumcapaciteit.

“Maar zonder stuurborden is die kraan een dood ding. Samen met drive en control specialist Z-Systems hebben we leven in die megaconstructie geblazen. Zij de software en integratie, wij de engineering en de bouw van de stuurborden.”

De reus in beweging

“Voor elke beweging zijn er stuurborden nodig. Eén voor elke van de tien winches, de lieren die via een staalkabel de positie van de twee armen regelen. Die sturing moet uiterst precies gebeuren. Net omdat het over duizenden tonnen gaat, moet alles tot op de millimeter juist zijn. Als die winches niet synchroon werken, brengt dat de stabiliteit in gevaar. Naast winching is er ook de slewing: het roteren van de kraan. Dat zijn nog eens vier borden. En dan nog eens vier borden die de lifting sturen – het heffen.”

“Al die stuurborden zitten verspreid over de hele kraan. Alles komt samen in onze masterkast in de stuurcabine. Zes power packs zorgen voor de spierkracht: 6.000 pk in het totaal.”

Stuurborden trotseren weer en wind

“Natuurlijk is de omvang een uitdaging. En ook dat de stuurborden op toekomstige werven weer en wind moeten trotseren. Daarnaast was de keuze van de PLC’s, de programmable logic controllers, niet vanzelfsprekend voor ons. Z-Systems wou Bosch, een merk waar wij niet vertrouwd mee zijn. Dus moesten we ons daarin verdiepen.”

“Gelukkig hebben we straffe mannen op engineering – zij maken dat merk zich helemaal eigen. Maar dat resulteerde wel in een vrij intensieve engineeringfase.”

“Voor ons was het een fijn weerzien met Sarens. Eerder engineerden en bouwden we de stuurborden voor hun CS5000, een krikmodule met een capaciteit van 5.000 ton. Ook straf om bezig te zien, maar deze kraan is toch van een andere categorie”, besluiten Alejandro en Nick.

Binnenkort verhuist de SGC-250 na een uitgebreide testperiode van België naar het Verenigd Koninkrijk. Daar wacht de vuurdoop: de bouw van een kernreactor in Hinkley Point.

Over de stuurborden

  • 6 Powerpacks, 32A.
  • 14 borden voor winches en slewing, 20A.
  • 4 borden voor lifting, 20A.
  • 1 masterbord, 40A.
  • 20 lopende meter aan stuurborden.

Copyright foto’s: Sarens