Heeft u een vraag?
Als die over borden gaat, hebben wij het antwoord.
- Site Heusden-Zolder (HQ)
- Industrieweg 10,
B-3550 Heusden-Zolder - +32 (0)13 61 11 00
- info@pnvpanels.be
Bescherm uw medewerkers en elektrische installatie tegen een vlamboog.
Elektrische borden die wisselverwarming aansturen en voeden
Zoals veldverwarming, maar dan voor treinsporen. De eerste redt in de winter de voetbalkalender, wisselverwarming garandeert in datzelfde seizoen een vlot treinverkeer. Wij bouwen de elektrische borden die die wisselverwarming aansturen en voeden, en zo vrieskou en sneeuw buitenspel zetten.
Een natte winterochtend in combinatie met temperaturen onder het vriespunt. Op zo’n moment heeft uw autodeur openen heel wat weg van een lijf-aan-lijfgevecht. Diezelfde combinatie veroorzaakt ook problemen op het spoor. Meer bepaald aan de wissels. Want ook die kunnen vastvriezen.
Om dat risico uit te sluiten, werkt spoorwegbeheerder Infrabel met wisselverwarming die het spoor sneeuw- en ijsvrij houdt. Onze borden sturen die weerstandverwarmingselementen aan, controleren ze en voorzien ze van stroom.
400 elektrische borden
“Het gaat om zo’n 400 kasten in totaal. De eerste 25 zijn net opgeleverd”, begint senior project manager Patrick Schurmans. “Die vervangen dan de verouderde elektrische installaties. Al is het meer dan een-op-een vervangen: deze nieuwe borden kunnen veel meer.”
“Connectiviteit is de grootste extra. We zorgen ervoor dat Infrabel alle data vanop afstand kan uitlezen. Tot op het niveau van het vertrek. Zo houdt hun team steeds het overzicht: zowel op de borden als op de verwarming zelf. Elk teamlid met de juiste rechten kan de hele installatie monitoren vanop zijn of haar laptop. Dat maakt het eenvoudiger om prioriteiten te stellen naar onderhoudswerken. En om van reactief naar proactief maintenance te gaan.”
“Daarnaast integreren we ook meer slimme sensoren, in combinatie met een module van de firma THIMM. We monitoren nu onder meer de temperatuur – zowel in de kast als op het spoor. Ook de luchtvochtigheid wordt gemeten. Alles wat nodig is om de status van de kast en de verwarming op te volgen . En die verwarming vervolgens automatisch aan te sturen.”
“We bouwen de kasten en borden heel robuust, want ze krijgen enorm veel te verduren. Sneeuw en regen. Vrieskou en temperaturen boven de 30°C. Vandalenstreken. Trillingen van passerende treinen. Aan ons als bordenbouwer om daar antwoorden op te formuleren.”
Kunststof klopt metaal
“Voor het schakelmateriaal betekent dat goed overleggen met leveranciers en attesten opvragen. Want trillingen kunnen onder meer leiden tot slechte contacten. We sluiten dat risico uit door de juiste componenten te selecteren.”
“Voor de kasten vertaalt zich dat in een lakafwerking met anti-graffiti. Het vraagstuk temperatuur hebben we zelf afgetest. We hadden de keuze tussen twee materialen: metaal en kunststof. Welke van de twee kon het beste om met die grote temperatuurschommelingen? We namen de proef op de som: twee kasten buiten, temperatuursensor erin, en na enkele maanden de data vergelijken. Kunststof was de winnaar. Een goede luchtcirculatie voor de zomer en kastverwarming in de winter doen de rest.”
Geprinte draadnummering
“We maakten de bedrading van de kasten met onze Komax. Dat is onze machine die de elektrische draden knipt, stript en labelt. Infrabel wou geprinte draadnummering: dat is .n goed leesbaar .n ziet er verzorgder uit dan de klassieke nummering met sleeves. Het is ook een prijsbewustere keuze.”
Uitschuifbaar afdak
“Elke kast staat in de buurt van een wissel. Dat betekent dus buiten, in weer en wind”, vertelt Patrick. “Dat houdt een risico in tijdens de onderhoudswerken: regen en elektrische componenten zijn een gevaarlijke combinatie. Infrabel vroeg aan ons om dit te counteren. De oplossing: een uitschuifbaar afdakje uit aluminium. Zo wordt het schakelmateriaal niet nat en zit ook de technieker droog.”

Ontwerp en assemblage van 400 elektrische kasten
400 elektrische borden die de wisselverwarming aansturen, monitoren en van stroom voorzien. Zo gebeurt de verwarming gecontroleerd en efficiënt.
- 6 tot 12 vertrekken
- EATON-schakelmateriaal en PLC
- Sensoren: temperatuur, vochtigheid…
- Kasten van Schramm: kunststof behuizing met anti-graffiti laklaag