Heeft u een vraag?
Als die over borden gaat, hebben wij het antwoord.
Bescherm uw medewerkers en elektrische installatie tegen een vlamboog.
“Alles is gelinkt, alles is meetbaar”
Kwaliteit is geen toeval. Die tekst prijkt op een groot bord in ons atelier. Op een plaats waar iedereen het goed kan zien. Quality assurance manager en HSE officer Kurt Caes vertelt u hoe onze testprocedures de kwaliteit en bedrijfsgarantie van uw borden garanderen. Zodat u 100% gerust bent.
“We ontwerpen en bouwen borden op drie manieren. Een bord kan maatwerk, repetitief of serieproductie zijn. Dat vraagt om verschillende testprocedures. Uiteraard is die voor repetitieve en serieborden eenvoudiger. Want bij maatwerk bouwen we iets wat we nooit eerder bouwden.”
“Onze kwaliteitscontrole is een vast onderdeel van elke stap in het proces. Van sales tot levering: in elke fase bouwden we vastomlijnde procedures in. Onze collega’s kunnen daarvoor rekenen op de ondersteuning van team Quality Control, een team dat zich focust op alles wat met testing te maken heeft.”
Van projectleider naar engineering
“Kwaliteit begint bij de projectleider. Het is zijn opdracht om de wensen van de klant in kaart te brengen. Zodat hij het kan vertalen naar de juiste technische specificaties. Onze engineer is de volgende schakel. Hij vertaalt die specificaties in een ontwerp. En voor elke component die hij selecteert, genereert onze tekensoftware automatisch een checklist. Zo weet onze engineer wat hij precies moet afchecken.”
“De bordenbouwer krijgt dat ontwerp door, samen met alle technische data. Maar ERP genereert ook automatisch een zelfcontrolelijst. Zodat hij kan zien wat de engineer controleerde en wat hij nog dient af te checken. Een eerste controle voert hij alleen uit, een tweede samen met zijn teamleider wanneer het bord klaar is.”
Van bouwer naar tester
“Dan neemt Quality Control het over. Deze collega’s bouwen zelf niet, maar zijn specifiek gespecialiseerd in testen. Zij beginnen van voren af aan: ze controleren de testfase van de engineer, en dubbelchecken de controle uitgevoerd door de bordenbouwer. Die testen gebeuren altijd volgens dezelfde procedure. Pas als alles volgens de vastgelegde normeringen is nagekeken en elk mogelijk probleem is opgelost, geeft de tester het bord vrij.”
“Tijdens de FAT of factory acceptance test hebben wij van P&V een ondersteunende rol. Wij voorzien alles zodat de tester van de klant zijn eigen ding kan doen. En die werkt dan weer zijn eigen lijst af. Hij weet namelijk wat er vóór en ná onze borden komt, en kan dus gericht aftesten”, zegt Kurt. “Alles is nu meetbaar. Dat laat ons toe om onze kwaliteit verder te verbeteren. Stel nu dat de finale test van Quality Control nog een foutje blootlegt. Dan weten wij precies waar in het proces. En kunnen wij daaruit de juiste conclusies trekken én er de juiste actie aan koppelen.”
“Is het bijvoorbeeld een eenmalige fout bij de engineer, bouwer of tester? Dan kunnen we hem daarop attent maken. Is het een structurele fout? Zien we een bepaald patroon in een bepaalde fase? Dan heeft het te maken met onze manier van werken. Dat is voer voor ons verbeterteam. Een overkoepelend team van ontwikkelaars, engineers, projectleiders en arbeiders die onze processen analyseren en optimaliseren.”
Volledig geïntegreerd
Hoe zagen de kwaliteitsprocedures er vroeger uit? “Vroeger werkten we web based, nu is onze testprocedure geïntegreerd in ons ERP-systeem en onze ontwerpsoftware. Alles is gelinkt. Daardoor kunnen we een bord op elk moment opvolgen. Waar in het proces zit het? Welke testen zijn al uitgevoerd? Is er ergens een probleem opgedoken?”
“Twee jaar geleden hebben we nieuwe stappen gezet om onze kwaliteitsprocedures verder te professionaliseren”, blikt Kurt terug.
“Dit voorjaar rolden we alle verbeteringen uit. Ik denk dat ik mag zeggen dat wij ons vroeger al onderscheidden van andere bedrijven op gebied van kwaliteitstesting. Maar we kiezen ervoor om te blijven investeren.”
“Net omdat we die kwaliteit nóg beter willen. Dat zijn we verplicht aan onszelf en aan onze klanten – als wij als P&V willen claimen dat we de beste zijn, moeten we dat ook hard maken”, besluit Kurt. “Want een betere kwaliteit betekent een betere bedrijfsgarantie. Een gegarandeerde uptime. En de absolute zekerheid dat ons bord doet wat het hoort te doen en niet meer de zorg is voor onze klant als het op de werf aankomt.”