Heeft u een vraag?
Als die over borden gaat, hebben wij het antwoord.
Bescherm uw medewerkers en elektrische installatie tegen een vlamboog.
Mobiele middenspanningscabine voor Infrabel
15.000V vertalen naar 400V. Voor dat deel van de vraag van Infrabel zaten we nog in onze comfortzone. Maar die middenspanningscabine moest ook van locatie naar locatie kunnen verhuizen. Het tweede deel van de vraag luidde dan ook Kunnen jullie die post in een container inbouwen? Project manager Patrick Schurmans over een optimale indeling, isolerende coatings en een brandblusser.
“Infrabel wou een mobiele middenspanningscabine. Zodat ze bijvoorbeeld een seinhuis tijdens de verbouwing kunnen voorzien van stroom. Bij een renovatie is het altijd een pijnpunt om ergens een lokaal daarvoor in te richten. Deze verplaatsbare middenspanningscabine lost dat vraagstuk op.”
Het principe klinkt simpel, maar de uitvoering was dat niet. “Om verschillende redenen. Zo zijn er ten eerste de beperkte afmetingen. Want het is de bedoeling dat die container kan vervoerd worden met een normale vrachtwagen. Uitzonderlijk vervoer brengt extra vergunningen met zich mee. Daarom moesten we binnen bepaalde maten blijven voor de middenspanningscabine: zes meter lang, drie breed en drie hoog. Aan ons om op die ruimte alle nodige borden te voorzien.”
Verlanglijstje Infrabel en de normen van Elia
Waar gaat het concreet om? “De sleutelcomponenten zijn de middenspanningscellen, een vermogenstransformator die 15.000V omzet naar 400V, een meetcel, en enkele laagspanningsborden. Allemaal conform de voorschriften van Elia. Als beheerder van het Belgische hoogspanningsnet schrijven zij voor aan welke eisen u dient te voldoen. U kan namelijk niet zomaar een installatie rechtstreeks aansluiten op middenspanning. Dan was het voor ons kwestie om die eisen af te stemmen op wat Infrabel van ons verwacht.”
Een ander aandachtspunt was de indeling van de mobiele middenspanningscabine. We wisten natuurlijk wát in die cabine moest. Maar we wilden die ruimte uiteraard ook zo gebruiksvriendelijk mogelijk inrichten. Kwestie van de elektriciens van Infrabel zoveel mogelijk comfort te geven, zodat ze overal goed aankunnen. Vergelijk het met een auto. Die mag nog zo snel en mooi zijn: als u er niet in kunt inzitten, heeft u er niks aan.”
Van indeling naar inrichting is een kleine stap. “Dan hebben we het over vloerbekleding, technieken, deuren, tot en met de scharnieren. Die laatste moesten bijvoorbeeld aanraakveilig zijn. Alles moest kloppen en conform de voorschriften zijn. Daar zijn wel wat meetings aan voorafgegaan, ja. Want aangezien het maatwerk was, keek de containerbouwer onze richting uit. De laatste kleine details hebben we zelf gedaan: de verlichting, brandblusser… Zodat Infrabel één afgewerkt geheel kreeg.”
Geen veiligheidshekken
Een laatste, maar belangrijk detail van de middenspanningscabine was de coating. “De container kreeg aan de buitenkant namelijk een isolerende coating. Stel dat hij onder spanning staat, dan is het toch nog veilig om ‘m aan te raken”, verduidelijkt Patrick. “Er is dankzij die coating geen elektrocutiegevaar. De andere optie was om telkens veiligheidshekken te plaatsen, aangezien die container open en bloot staat. Maar elke keer hekken voorzien, dat is een heel gedoe. Dus is dit een veel betere oplossing.”