Heeft u een vraag?
Als die over borden gaat, hebben wij het antwoord.
Bescherm uw medewerkers en elektrische installatie tegen een vlamboog.
Walstroomkasten voor Port of Antwerp
Klein van gestalte, groots in daden. Sleepboten helpen grote containerschepen en tankers om veilig aan en af te meren. In Port of Antwerp bouwden wij mee aan de walstroomkasten voor de kade waar de sleepboten zélf aanmeren. Project manager Johan Meykens: “Daar koppelen ze zich via onze elektrische borden aan het elektriciteitsnet. Ze melden zich aan via een app en krijgen na afloop automatisch de afrekening doorgestuurd.”
Op het water van de haven van Antwerpen is er constant beweging. En dat geldt ook voor hun infrastructuur. Momenteel centraliseert het Havenbedrijf zijn operationele en onderhoudsdiensten. Het doet dat in een aantal nieuwe gebouwen en werkhuizen aan kaai 602-612. Dit is ook de nieuwe thuishaven voor de sleepboten.
Voor de elektrische voorzieningen deed Port of Antwerp beroep op Techelec, specialist in elektrische oplossingen voor de maritieme sector. Zij deden dan weer beroep op ons voor een bepaald onderdeel van die grotere opdracht. “Onze taak was om walstroomkasten te bouwen voor aangemeerde sleepboten. U kan zo’n walstroomkast vergelijken met een laadpaal voor elektrische auto’s. Met dat verschil dat de sleepboten de elektriciteit niet opslaan, maar meteen verbruiken. Het is hen er namelijk om te doen dat hun stroomgenerator uit kan. Zonder dat pakweg de verlichting aan boord uitvalt.”
“Maar onze borden moeten meer kunnen dan enkel verdelen. Ze meten en registeren ook het verbruik per boot. Nadat een kapitein aanmeert, meldt hij zich aan via een app. Zo identificeert hij zich en maakt hij duidelijk welk stopcontact van de walstroomkast hij zal gebruiken. Gedaan met stroom af te tappen? Dan meldt hij zich via diezelfde app af en krijgt hij een digitale factuur.”
“Om dat allemaal mogelijk te maken, houden onze borden per aftappunt het verbruik bij. Dat gebeurt met een energiemeter die op bus-niveau is gekoppeld met het centraal beheersysteem van Techelec. En op basis van die gemeten gegevens stelt het systeem de factuur op. In totaal bouwden we twaalf borden voor evenveel walstroomkasten voor de Port of Antwerp. Tien daarvan met telkens vier smart voedingsstopcontact van 32A en 63A.”
Veel intelligentie, minimum aan ruimte
“De uitdaging was om al die intelligentie in een relatief kleine kast te krijgen. Het moest echt op een minimum aan ruimte, om de walstroomkasten zelf ook zo klein mogelijk te kunnen houden. We zaten ook met aankomende kabels van 185 carré. Niet vanzelfsprekend om aan te sluiten in zo’n compacte kast. Aan ons om het de mannen van Techelec toch zo makkelijk mogelijk te maken.”
“In theorie was het eigenlijk een onmogelijke opdracht. Maar dan zoek je naar andere configuraties. Win je plaats door voor andere componenten te kiezen. En zo is het ons toch gelukt om het allemaal erin te krijgen, en zoveel mogelijk aansluitruimte over te houden.”
“Nog een extra uitdaging waren de speciale design kastbehuizingen voor de walstroomkasten. Die laten wat langer op zich wachten dan het standaardmateriaal. Aangezien we de afmetingen kenden, losten we dat op door alles vooraf te monteren op een montageplaat. Als die kasten dan binnenkomen, kunnen we meteen afwerken. En het is het wachten waard – die speciale inox-kasten met led-verlichting maken het echt helemaal af.”