Heeft u een vraag?
Als die over borden gaat, hebben wij het antwoord.
Bescherm uw medewerkers en elektrische installatie tegen een vlamboog.
Onderhoud verdeelborden: kwaliteit en zero stress
De grootste shutdown in tien jaar. Honderden contractors met elk hun specifieke taak en strikte deadline. Waaronder wij voor het onderhoud van de verdeelborden. Een blik achter de schermen bij biomassacentrale Max Green in de Gentse haven.
Vroeger huisvestte de infrastructuur een steenkoolcentrale. In de jaren 2000 werd ze stap voor stap omgebouwd tot een biomassacentrale met de naam Max Green. De taak van Max Green: houtpellets omzetten in elektriciteit. Met een vermogen van 205 MW kan ze 320.000 gezinnen van stroom voorzien, aldus uitbater Engie Electrabel.
“Om dat te doen, heeft die centrale zélf natuurlijk ook energie nodig. En regelmatig onderhoud”, begint manager Service Bart Van Herck. “Wij stonden in voor het onderhoud van de verdeelborden.”
“In zo’n project is het onderhoud van de verdeelborden onderdeel van een enorm groot geheel. De hele centrale wordt gedurende die shutdown onder handen genomen. Van de vuurhaard tot de alternator. Dan verwacht Engie Eletrabel twee dingen van elke contractor: een realistische planning en een goede communicatie.”
“Om een realistische planning te maken, is een goede voorbereiding essentieel. Dus brengen wij al tijdens de offertefase hun verwachtingen zo gedetailleerd mogelijk in kaart. En vertalen we die in concrete werken en een duidelijke planning en onderhoud per verdeelbord.”
Van alle merken thuis
“Dat spreken we dan in detail door. Zodat de neuzen in dezelfde richting staan – iets dat ik persoonlijk heel belangrijk vind. Zo weten wij perfect volgens welke procedures we moeten werken voor het onderhoud van de verdeelborden. En zo heeft Engie een perfect zicht op wat wij gaan doen, hoe wij dat gaan doen en hoelang het zal duren. Dan kunnen zij met een gerust hart onze planning voor het onderhoud van de verdeelborden integreren in hun masterplanning.”
“En dan is het aan ons om het waar te maken. En daarvoor hebben wij als bordenspecialist alle troeven in handen. Zo zijn onze techniekers bijvoorbeeld thuis in alle merken. Bij Max Green was het op dat gebied een typische situatie: de borden waren van verschillende merken en verschillende bouwers, waaronder vier van onszelf.”
“Wij hebben de expertise om daarmee om te kunnen. Want dat bord, dat is onze core business. Onze techniekers doen niets anders dan borden bouwen en onderhouden. Dankzij die kennis kunnen ze eender welk bord snel aftoetsen aan de huidige normen. Onze mannen kennen hun materialen: die weten hoe vakmanschap eruitziet.”
Onderhoud verdeelborden: verwachtingen ingelost?
“Na elk onderhoud mailen we ook meteen een rapport. Met daarin een overzicht van de uitgevoerde onderhoudswerken per verdeelbord, testen en metingen. In tekst én beeld. We geven ook aanbevelingen voor de toekomst: welke componenten zijn er binnen x aantal jaren aan vervanging toe?”, vertelt Bart.
“Dat rapport is voor mij ook een feedbackmoment. Is de klant tevreden van hoe wij het onderhoud van de verdeelborden aanpakken? Zijn de verwachtingen van in het begin ingelost? En zo niet: wat zijn onze werkpunten tegen het volgende onderhoud?”
Deadlines heilig
De timing, ten slotte. “Deadlines zijn heilig in een project als dit. Want een volgende contractor is afhankelijk van ons werk. Als één iemand niet oplevert wat hij belooft, brengt dat de mensen van Engie in de problemen. Dat is het laatste dat we willen. Onze missie: zero stress voor onze opdrachtgever.”
De borden
Onderhoud van 14 verdeelborden van verschillende merken:
- Siemens
- Schréder-Hazemeyer
- Schneider Electric
- Holec