Heeft u een vraag?
Als die over borden gaat, hebben wij het antwoord.
Bescherm uw medewerkers en elektrische installatie tegen een vlamboog.
Elektrische borden bouwen voor Leopold II-tunnel
De Leopold II-tunnel ondergaat een totaalrenovatie. Een huzarenstukje, want de werken vinden drie jaar lang bijna uitsluitend ’s nachts plaats. En ook voor ons werd het avondwerk om de elektrische borden te bouwen…
De Leopold II-tunnel is een van de belangrijkste in- en uitvalswegen van en naar hartje Brussel. Op een werkdag passeren er zo’n 80.000 voertuigen.
Overdag dan toch.
Want na 22u heerst er een ander soort drukte. Op dat moment wordt de tunnel afgesloten voor het verkeer en maken de bestel- en vrachtwagens van een rits aannemers hun opwachting. Sinds het voorjaar van 2018 wordt er namelijk elke avond verbouwd, van de late tot de vroege uurtjes.
“De aanbesteding van die renovatie is binnengehaald door Circul 2020. Een consortium waarin Jan De Nul Group, Besix en Engie Fabricom de krachten bundelen”, begint project manager Maarten Seijen. “Engie Fabricom neemt de elektromechanica voor hun rekening: elektriciteitskabels, data, verlichting, ventilatie, camera’s… En wij nemen binnen dat grote geheel de bouw van de elektrische borden voor onze rekening.”
Elektrische borden bouwen voor elk compartiment
“De tunnel is onderverdeeld in verschillende compartimenten, met elk een nooduitgang. Wij bouwden de elektrische borden voor elk van die compartimenten. Die borden verdelen en sturen alle technieken in de tunnel aan. Van alles wat nodig is voor de dagdagelijkse gang van zaken tot de noodsituaties. Stel dat een voertuig vuur vat. Dan geven de PLC’s in onze kasten het signaal aan de boosterventilatie om die rook zo snel mogelijk af te voeren.”
“De elektrische borden zelf waren vrij rechttoe rechtaan. Engie Fabricom engineerde ze trouwens zelf. In zo’n geval proberen onze ontwerpers toch nog enkele optimalisaties aan te reiken. Zoals bijvoorbeeld de plaatsing van de klemmenstroken. Door de klemmen bij de bouw van de borden op een andere manier te plaatsen, hebben we het voor hun techniekers makkelijker gemaakt om ze ter plaatse aan te sluiten”, vertelt Maarten. “De uitdaging van dit project zat niet in de complexiteit van de borden. Maar wel in een combinatie van andere factoren.”
Avondwerk
“Zo was er ten eerste de strakke deadline om de vijf eerste elektrische borden te bouwen. Op zo’n moment ben ik als project manager blij dat we een team van 160 bordenbouwers hebben. Dan kan er altijd wel geschoven worden in de planning. Al was de deadline deze keer zo krap dat het avondwerk is geworden… Vijf elektrische borden bouwen klinkt misschien niet spectaculair voor een bedrijf met een jaarlijkse output van 3.500 panelen. Maar het waren wel grote formaten: het grootste bord is vijf meter lang.”
Die afmetingen brachten een andere uitdaging met zich mee: de borden ter plaatse in de technische ruimtes krijgen. “Voor elke nooduitgang is er een aparte ruimte voorzien. Maar de kokers daarnaartoe zijn vrij smal. Daarom moesten de borden demonteerbaar zijn in drie delen.”
Dat betekent: eerst hier volledig assembleren. Want anders kunnen we ze niet testen. Na het testen moeten ze weer uit elkaar. Om dan ter plaatse weer te assembleren. “Dat moet snel en efficiënt kunnen gebeuren. We willen niet dat de techniekers van Engie daar uren aan het zoeken zijn. We hebben het hen zo makkelijk mogelijk proberen te maken. Onder meer door alles netjes te labelen”, besluit Maarten.
De tunnel in cijfers
Met zijn 2,5 kilometer is de Leopold II-tunnel de langste verkeerstunnel van ons land.
Van het voorjaar van 2018 tot en met midden 2021 is de tunnel de meeste avonden niet toegankelijk voor het verkeer. In de zomervakanties wordt hij zelfs helemaal afgesloten.
De Leopold II-tunnel ondergaat een totaalrenovatie in verschillende fases. Onder meer op het programma: een nieuw wegdek, betonherstellingen, een waterdichtingslaag, en de bouw van 17 nieuwe nooduitgangen.
Over de gebouwde elektrische borden
Combinatie van vermogens- en stuurborden. Bestaande uit drie cellen.
Gefaseerde aanlevering. De eerste vijf borden:
- 630 automaten
- 25 kilometer draad
- Samen 21 meter lang
Latere fase: bouw verdeelborden voor de verlichting.